znak wodny w wordzie

Dodawanie znaku wodnego w programie Word

Zastanawiasz się w jaki sposób dodać do dokumentu tekstowego znak wodny? Przeczytaj nasz poradnik!

Znaki wodne będą widoczne jedynie w widoku układu wydruku i widoku odczytu pełnoekranowego oraz na wydrukowanym dokumencie.
Wstępnie zdefiniowane znaki wodne znajdziesz się w galerii tekstu znaków wodnych. Możesz także wstawić znak wodny z niestandardowym tekstem.
Aby dodać znak wodny w programie Microsoft Word na karcie Układ strony w grupie Tło strony kliknij pozycję Znak wodny.
Teraz wykonaj jedną z następujących czynności:

  • Wybierz wstępnie zdefiniowany znak wodny w galerii znaków wodnych, na przykład Poufne lub Pilne.
  • Wybierz polecenie Niestandardowy znak wodny, kliknij opcję Tekstowy znak wodny, a następnie wybierz lub wpisz odpowiedni tekst. Tekst można również sformatować.
    Żeby wyświetlić znak wodny w takiej postaci, w jakiej będzie wyglądał na wydrukowanej stronie, użyj widoku układu wydruku.

Zobacz na filmie

Jak wstawić znak wodny dla Worda w systemie MacOS?

Tutaj zobacz poradnik microsoftowy

formaty poligraficzne

FORMATY PAPIERU

Jaki rozmiar ma zwykła kartka A4? Jakie wymiary ma arkusz A3 a jakie B3? Na te pytania znajdziecie odpowiedź w tym wpisie.

Wymiary kartki A4 to 210×297 mm. Składając go na pół otrzymujemy format A5. Z kolei podwajając format A4 otrzymujemy format A3.

Arkusze formatu A są na naszym rynku zdecydowanie najpowszechniejsze. Format A5 to najczęściej spotykany format zeszytu lub broszury. Jest to również popularny rozmiar stosowany przy niskonakładowym druku książek w technologii cyfrowej. Format A6 z kolei to często stosowany rozmiar ulotki reklamowej.

Format DL to kartka A4 złożona na 3 części – 9.9cm x 21cm. Należy zwrócić uwagę, że wymiar druku DL, często stosowanego do folderów lub ulotek, różni się od wymiaru koperty DL, która ma taki druk pomieścić.

Papier formatu B rzadko spotykany jest w sprzedaży detalicznej. Jest to natomiast podstawowy format w branży drukarskiej. Arkusze papieru, na których drukuje się książki mają zazwyczaj właśnie wymiary określone szeregiem B. Tak również określa się najczęściej format maszyn drukarskich. Stosowany arkusz jest zazwyczaj kilkukrotnie większy od wymiaru drukowanej pracy i na każdym arkuszu rozmieszcza się kilka użytków, które zostają potem docięte do wymaganego wymiaru.

Opisane powyżej formaty szeregu A i B obowiązują na niemal całym świecie. Ich podstawą jest ustanowiona w roku 1975 norma ISO 216, stanowiąca podstawę dla odpowiadającej jej normy wydanej przez Polski Komitet Normalizacyjny.

Zobacz również:

watermark

Jak zabezpieczyć zdjęcia znakiem wodnym – PowerPoint

Wykonujesz dużo zdjęć, dzielisz się nimi na swojej stronie internetowej czy portalach społecznościowych, jednak chcesz je zabezpieczyć?
Pomyśl o znaku wodnym.
Znak wodny to sposób na zabezpieczenie Twoich obrazów przed kradzieżą i wykorzystaniem ich przez niepowołane osoby.
Dziś przedstawiamy jak w prosty i szybki sposób dodać znak wodny w programie PowerPoint.
1.    Otwórz nowy, pusty plik programu PowerPoint.
2.    Na karcie Wstawianie w grupie Obrazy kliknij pozycję Obraz.
3.    Przejdź do fotografii, do której chcesz dodać znak wodny, kliknij ją, a następnie kliknij przycisk Wstaw.
4.    Na karcie Wstawianie w grupie Tekst kliknij przycisk WordArt, a następnie kliknij styl tekstu, którego chcesz użyć dla znaku wodnego.
5.    Zaznacz znak wodny, a następnie przeciągnij go do odpowiedniego położenia.
6.    Zaznacz tekst wewnątrz znaku wodnego, a następnie wpisz tekst, którego chcesz użyć.

Instrukcja formatowania znaku wodnego:
1.    Kliknij znak wodny, żeby go zaznaczyć.
2.    Na karcie Narzędzia do rysowania wybierz przycisk Uruchom okno dialogowe Style tekstu WordArt.
3.    Wybierz pozycję Wypełnienie tekstu, kliknij na kolor, który Cię interesuje i wybierz Przezroczystość o poziomie ok 80%.
4.    Wstaw Kontury tekstu, wybierz kolor, który chcesz wyświetlić konspekt, a następnie ustaw suwak Przezroczystość do 75 procent.
5.    Sprawdź pozostałe efekty, jak na przykład cień, efekty trójwymiarowe, a kiedy efekt jest zadowalający zatwierdź przyciskiem OK.

Zobacz jak dodać znak wodny

briszura reklamowa

Jak wykonać broszurę reklamową

Broszura to ważny element w każdej firmie. To często ona staje się formą pierwszego kontaktu firmy z klientem.
Odpowiednio dopracowana broszura przyciągnie uwagę klientów, zainteresuje Twoją ofertą i pomoże w zwiększeniu sprzedaży.
Zanim zaczniesz ją projektować sprecyzuj jaka jest Twoja grupa odbiorców.
Dobór czcionek, kolorów, ilustracji i fotografii powinien być dostosowany do ich oczekiwań i gustu.

Jakie jeszcze informacje należy uwzględnić projektując broszurę doskonałą?

Zapraszamy do naszego poradnika.

Taśmę można z powodzeniem wykorzystać do odświeżenia starych mebli uzyskując kolorowy stół, krzesło czy oryginalną lampą. W dodatku wystrój można wciąż zmieniać, dodając nowe akcenty kolorystyczne, dzięki czemu meble nigdy nie będą nudne i banalne.

Zazwyczaj broszury składają się z sześciu stron.
Na pierwszej stronie warto umieścić „zaproszenie” do jej przeczytania i zapoznania się z ofertą.
Może to być przyciągające hasło lub ciekawa fotografia. Mając na uwadze główny przekaz broszury należy dobrać taką grafikę, która będzie doskonałym dopełnieniem tematu.
Wszystko zależy od branży i produktów, na których chcesz się skupić.
Na ostatniej stronie broszury, warto zamieścić informacje dotyczące sposobu kontaktu z firmą tj. adres, strona www, e-mail czy telefon.
Wszystkie inne informacje, które planujesz zamieścić powinny być rozplanowane na pozostałych stronach.

  • Broszury po brzegi wypełnione tekstem zazwyczaj nie są dobrze odbierane przez klientów.
  • Oprócz treści zadbaj o ciekawą oprawę graficzną.
  • Przyciągnij uwagę także błyskotliwymi hasłami.
  • Sprawdzą się one znacznie lepiej niż obszerne opisy i specyfikacje.
  • Postaraj się, by zamieszczony tekst zawierał najważniejsze informacje o Twojej ofercie, a jednocześnie by czytający natychmiast zainteresował się działalnością Twojej firmy.

Wybór czcionki wcale nie jest tak oczywisty jak mogłoby się wydawać.
Kieruj się zasadą, że zbyt wymyślna czcionka zazwyczaj jest mało czytelna.
Jeśli planujesz przyciągnąć uwagę klienta poprzez zastosowanie nietypowej czcionki najlepiej wykorzystaj ją do strony tytułowej czy nagłówków.

Jeżeli chcesz, by Twoja broszura była formalna polecamy użycie tradycyjnych czcionek np. Times New Roman, Calibri, Arial.
Ostatnia rada dotyczy stylu. Warto wybrać jeden i bezwzględnie się go trzymać. Jeśli każda ze stron, będzie maiła odmienny styl, przekaz może być niespójny i niezrozumiały.

savoir vivre wręczanie wizytówki

Wszystko zaczyna się od …wizytówki

Rodzaje wizytówek

  • wizytówka osobista  -imię i nazwisko właściciela, czasem jego tytuł naukowy lub stopień oficerski, mogą też być informacje dodatkowe do kontaktu i adres klubu, do którego należy właściciel
  • wizytówka służbowa (ang. business card)
  • wizytówka rodzinna (zazwyczaj jedynie imiona i nazwisko bez adresu, dołączana przy wysyłkach prezentu, a czasem przy zapoznawaniu się)
    wizytówka kombinowana (z elementami wizytówki osobistej i służbowej)
    Rodzaje wizytówek pochodzą z Wikipedii

Czym są wizytówki

Kiedyś wizytówka była synonimem “lepszego życia”, kojarzyła się z lepszym życiem, czymś czego nie mamy. Panowały wtedy zupełnie inne zasady przy projektowaniu wizytówki. Dzisiaj jednak wizytówka jest elementem savoir-vivre, wręcz jego nieodłącznym i obowiązkowym elementem. Jakie dzisiaj są zasady obowiązujące przy projektowaniu wizytówek?

Treść. Ustalenie treści wizytówki.

Wizytówka powinna zawierać jak najmniej tekstu. Naczelna zasada mówi o tym, że powinny tu znaleźć się jedynie konieczne elementy, takie jak: tytuł, imię, nazwisko, dane kontaktowe a ostatnio wskazane są nawet dane do serwisów społecznościowych. Oczywiście jeśli przeznaczenie tej wizytówki jest np. biznesowe, to nie musimy na niej umieszczać prywatnego numeru telefonicznego ani prywatnego adresu e-mail, ponieważ zostalibyśmy zarzuceni całą masą niepotrzebnych informacji, z którymi trudno soboie później poradzić. Oczywiście nie chodzi i samą pocztę spamową, ale o ilość i jakość tej poczty, czyli o tzw. higienę poczty (ostatnio dość modne pojęcie). Nie bylibyśmy w stanie zająć się samodzielnie wszystkimi korespondencjami. Podobnie sprawa wygląda, jeśli chodzi o prywatny nr telefonu. Taka sytuacja nie zawsze popłaca…

Liternictwo.

Wybór czcionki na wizytówkę to szalenie istotna rzecz. Czasami przyprawia o zawrót głowy. Badania mówią o tym, że w 90% od wyboru czcionki zależy pożądany efekt, czyli efekt zapamiętania. My w Moderato z takim podejściem się zgadzamy i dlatego wybór odpowiedniej czcionki staje się dla nas priorytetowy. Zasadą jest również zgodność fontu z tematem wizytówki, z charakterem pracy, albo z przeznaczeniem wizytówki np. bilet wizytowy umieszczony przy stole weselnym będzie wyglądał inaczej niż wizytówka dla adwokata albo wizytówka dla bloggera.
Rozmieszczenie. Wyznajemy w Moderato odwieczną zasadę prostoty: im mniej, tym lepiej. Dlaczego? Im mniej elementów znajduje się na wizytówce, tym bardziej one przemawiają do odbiorcy, tym bardziej działają na jego wyobraźnię. Zasada prostoty nie oznacza – rzecz oczywista – liter czarnych w czcionce Arial; chodzi o jak najbardziej precyzyjne dobranie fontu, wielkości, nasycenia, koloru do charakteru wizytówki.

WIZYTÓWKI – KILKA ZASAD SAVOIR VIVRE

Istnieją zasady wręczania wizytówek, których każdy z nas powinien przestrzegać. Pierwszą z nich jest

  • zasada wprost – mówi o tym, że wizytówkę możesz wręczyć jedynie osobiście, podając ją do ręki swojemu rozmówcy. UWAGA! Nie kładziemy jej na stole, to nietakt, mogący wywołać zakłopotanie drugiej strony. Wizytówkę podajemy zadrukowaną stroną w kierunku wzroku osoby, ktorej wręczamy. Chodzi o to, żeby mogła od razu przeczytać ją.
  • zasada wzroku – jeśli to ty otrzymujesz wizytówkę, to pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jest przeczytanie jej – uważnie i z szacunkiem. Dopiero kolejnym krokiem jest odwdzięczenie się wręczeniem swojej,
  • zasada starszego – nigdy nie wręczamy wizytówki osobie starszej ani osobie wyższej rangą, jeśli o to nie poproszą, albo same swojej nam nie wręczą. Jeśli z taką osobą nie zamierzamy utrzymywać bliższego kontaktu, dopuszczalne jest wręczenie wizytówki bez adresu, albo jedynie z adresem swojego profilu w portalu społecznościowym,
  • zasada zapamiętania – wizytówkę wręczamy dopiero na koniec spotkania, chyba że w trakcie powstanie kontekst wizytówek. Nigdy nie wręczamy jej na początku spotkania, to kolejne faux pas
  • zasada klejnotu – w dobrym tonie jest posiadać odpowiedni futerał na wizytówki. Kiedy otrzymamy ją, już po przeczytaniu, chowamy ją do takiego własnie futerału. Nasz rozmówca to zauważy i doceni fakt traktowania go z szacunkiem. Niedopuszczalne jest przepisywanie przy naszym rozmówcy do swojego smatphona smartfona jego danych z wizytówki.
    Więcej na ten temat proszę szukać na naszym blogu. Napiszemy o tym kiedy możemy dzwonić na numery prywatne z wizytówek, co oznacza, jeśli kobieta nam wręczy wizytówkę z prywatnym numerem telefonu, kiedy dopuszcza się wręczenie wizytówki na początku spotkania, co zrobić gdy braknie nam wizytówek prywatnych, czy wolno nam kreślić informacje na wizytówce albo pisać na nich…
    Piszcie do nas, polubcie nas, pytajcie i zamówcie tutaj. Wykonanie wizytówki dla was jest dla moderato.pl dużym wyróżnieniem.
kieszonkowa drukarka

Kieszonkowa drukarka do zdjęć

W ostatnich czasach drugą młodość przeżywają aparaty fotograficzne z natychmiastowym wydrukiem. Idąc za tym trendem producenci wprowadzili nowe drukarki o wymiarach power banku!
Firma HP niedawno wprowadziła do sprzedaży ciekawe urządzenie Sprocket. Ta miniaturowa drukarka z pewnością zadowoli wszystkich miłośników Polaroidów. Sprocket w kilkanaście sekund potrafi wydrukować wybrane zdjęcie ze smartfonu w formie niedużych rozmiarów naklejki.
Jedna naklejka to koszt 1,90 zł.
Wymiary urządzenia to zaledwie 116 x 75 x 23 mm, a waga 172 g. Dzięki temu bez problemu zmieścisz drukarkę w torebce, a nawet kieszeni.
Urządzenie jest bezprzewodowe, dzięki czemu nadaje się do zabrania w podróż.
Według producenta bateria powinna wystarczyć na ok. 30 zdjęć.
Co ciekawe, urządzenie zapewnia beztuszowy wydruk.
Dzięki temu nie wymaga zastosowania wkładu atramentowego czy tonera. Druk odbywa się w autorskiej technologii o nazwie Zero Ink Printing.
Zapewne ciekawi Was na czym polega ta „magia”. Już wyjaśniamy. Wszystkie cząsteczki barwników są umieszczane fabrycznie wewnątrz kartki. Na początku są one przeźroczyste, a dopiero pod wpływem odpowiedniej temperatury ujawniają właściwą barwę.
To doskonały gadżet na wyjazd czy imprezy takie jak ślub, urodziny czy wieczór kawalerski, jednak z uwagi na średnią jakość nie zastąpi nam profesjonalnej drukarki.
Urządzenie może być także ciekawym pomysłem na prezent dla miłośników nowoczesnych technologii i zdjęć.

kod qr

Wizytówki z QR Code

Ostatnio coraz większą popularnością cieszą się wizytówki z QR Code.
Kod może zawierać Twoje dane takie jak imię, nazwisko, dane teleadresowe, link do Twojej strony internetowej, lub formularza.
Co ciekawe, QR Code zapisuje także vCard czyli „Kontakt” który możesz szybko zapisać w telefonie bez konieczności przepisywania numeru telefonu. To spore ułatwienie z pewnością docenią Twoi klienci i kontrahenci.

Chcesz skorzystać możliwości QR Code jednak nie wiesz jak?

qr kod dla wizytówkiJedyne co musisz zrobić to wejść na stronę z generatorem QR Code: www.qrcode-monkey.com lub www.qr-online.pl.
Kliknij w zakładkę vCard, a po dodaniu wszystkich niezbędnych danych zatwierdź przyciskiem „Creative QR-Code”. W ten oto sposób masz gotowy kod. Pamiętaj, by pobrać go w wersji wektorowej takiej jako pdf czy eps.
Teraz wystarczy, że zaprojektujesz wizytówkę i wstawisz pobrany kod.

Pamiętaj, by podczas projektowania wizytówki z QR Code kod był odpowiednio duży.

Jak to sprawdzić? Wystarczy, że wydrukujesz projekt w domu i przetestujesz, czy Twój smartfon potrafi go odczytać. Wydrukuj swoją wizytówkę na swojej drukarce wizytówkę i sprawdź czy Twój telefon jest wstanie go odczytać.

W jaki sposób skanować QR Code’y?

Jeśli nigdy tego nie robiłeś to uspokoimy Cię – to prostsze niż mogłoby się wydawać.
Wystarczy sam telefon wyposażony w aparat fotograficzny i aplikacja. Bez problemu pobierzesz jedną z nich w sklepie Google lub na iStore.
Po zainstalowaniu aplikacji przyłóż telefon do kodu, a ten sam go zeskanuje.

Życzymy dobrej zabawy i kreatywnego projektowania!

Zamów u nas wizytówki z profesjonalnym QR kodem
ul. Kościelna 8 41-200 Sosnowiec, śląskie
+48 32 266-49-52
nadruk na koszulkę

Nanoszenie nadruku na tekstylia

Istnieje kilka rodzajów nadruku na tekstylia. Na początku należy się zastanowić jaki efekt chcesz uzyskać, a następnie wybrać jaki nadruk Cię interesuje.
Poznaj najnowsze i najbardziej popularne sposoby nanoszenia nadruków na tekstylia.

Sitodruk należy do najstarszej metody nanoszenia nadruku na odzieży.
Technika ta wywodzi się z tzw. malowania szablonowego, które było popularne już w starożytnych Chinach i Japonii.
Dzięki tej metodzie możliwe jest wykonanie wielokolorowych nadruków nie tylko na ubraniach, ale także na papierze czy plastiku.
Sitodruk opiera się na przenoszeniu wzoru za pomocą szablonu-matrycy przypominającej siatkę. W miejscach prześwitów przeciskana jest farba, a w kolejnym etapie przenosi się ją na materiał.
Technika powielania obrazu metodą sitodruku wyróżnia się wysoką rozdzielczością, pełnym kryciem koloru, odwzorowywaniem wzorów, szybkością druku i wyrazistymi i nasyconymi kolorami.
Dodatkowo jest odporna na wodę i czynniki atmosferyczne.

Termotransfer to technika wykonywania nadruku, która opiera się na termicznym wgrzaniu w dany materiał wcześniej przygotowanej grafiki pokrytej klejem. Grafiki nanoszone są przy pomocy szablonów bądź urządzeń służących do masowego powielania. Termotransfer to stosunkowo łatwy w przygotowaniu sposób nadruku na tekstyliach, pozwalający na wykonanie niewielkiej ilości kopii oraz pełne krycie kolorem.
Nadruki wykonane taką techniką wyróżnia wysoka, fotograficzna jakość i duża wytrzymałość.
Termotransfer jest dobrym wyborem przy średnich bądź dużych nakładach i często wybiera się go w przemyśle reklamowym.
Termodruk idealnie sprawdzi się w sytuacji gdy sitodruk jest niemożliwy ze względu na kształt przedmiotu oraz w przypadku materiałów o grubej strukturze.

Flex to najtrwalsza, obok haftu, metoda tworzenia nadruków.
Metoda ta polega na ploterowym bądź laserowym wycięciu wzoru z pokrytej klejem folii, a następnie wgrzaniu jej w materiał przy wykorzystaniu termoprasy. Metoda ta nie wymaga przygotowywania matryc. Dzięki technice flex można wykonać nadruki odblaskowe i metaliczne a także otrzymać efekt sztywności. Metoda idealnie sprawdzi się do ozdabiania nadruków lub personalizacji odzieży.

drukowanie na koszulkachFlock jest nadrukiem, który pozwala otrzymać efekt zamszu.
Wycięty wzór wgrzewany jest w materiał w wysokiej temperaturze oraz pod odpowiednim ciśnieniem. Flock może być stosowany na wszystkich materiałach.
Jeśli zależy Ci na wypukłym nadruku o charakterystycznym meszku i aksamitnej fakturze będzie to idealny wybór. Do wad tej metody należą: duży koszt druku i możliwość nanoszenia tylko prostych grafik.

Haft komputerowy to idealna metoda pozwalająca na trwałe znakowanie odzieży, toreb czy innych tekstyliów. Nadaje on wyrobom włókienniczym stylowy wygląd i pozwala stworzyć dowolne wzory. Nadruk haftowy wyróżnia się bardzo wysoką odpornością na spieranie.

Nadruk cyfrowy polega na bezpośrednim naniesieniu wzoru w postaci grafiki rastrowej na tekstylia, przy pomocy drukarki cyfrowej. Mimo wysokiego kosztu nakładu, technika ta pozwala na uzyskanie „oddychającego nadruku” o nasyconej kolorystyce z przejściami tonalnymi.
Nadruk cyfrowy cechuje się wysoką trwałością.

jaki tablet graficzny

Wybór odpowiedniego tabletu graficznego.

Jednym z najbardziej popularnych sprzętów do cyfrowej grafiki jest tablet graficzny .
Urządzenie to cieszy się sporym zainteresowaniem nie tylko wśród osób profesjonalnie zajmujących się grafiką, ale także wśród amatorów, dla których grafika jest hobby.
Tablet graficzny doskonale sprawdzi się w sytuacji kiedy praca myszką jest utrudniona lub po prostu nieefektywna.
Najczęściej urządzenie tego typu wykorzystuje się do obróbki zdjęć, tworzenia wektorowych rysunków, obrazków, grafik, a także do odręcznego pisania.
Rozglądając się za odpowiednim sprzętem weź pod uwagę jego wielkość.
Im większy tablet, tym rozdzielczość prac jest większa, a wraz z nimi większe są możliwości pracy graficznej.
Najbardziej popularne, z uwagi na uniwersalność i mobilność, są tablety w rozmiarze A5.Rozmiar A6 doskonale sprawdzi się dla osób, które pracują z dużą ilością detali.
Mały tablet graficzny i duży monitor to doskonałe rozwiązanie. Delikatny ruch rysikiem będzie dużo większy na monitorze.
Warto wiedzieć, że wymiary tabletów graficznych podawane są za pomocą liter S, M, L itd. Rozmiar S odpowiada formatowi A6, M – A5, L – A4, a XL – A3.
Podczas poszukiwań tabletu marzeń, warto zwrócić uwagę na parametry takie jak głębia koloru, jasność, kontrast i czas reakcji.
Tablety graficzne mogą być także wyposażone w funkcjonalne dodatki, jak np. dotykowa powierzchnia robocza, przyciski funkcyjne, touch ring (dotykowe kółko) i dodatkowe piórka.
Najistotniejszym elementem wyboru jednak pozostaje system roboczy urządzenia. Dziś najbardziej popularnymi graczami są trzy: Android, Windows oraz iOS iPadOS. Każdy system ma swoje wady i zalety, ale pod względem stabilności systemu i bezpieczeństwa jest tylko jeden zwycięzca. Wiecie który?

Aktualizacja

Od roku 2019 system iOS, który gości na tabletach firmy Apple otrzymuje swój własny, niezalezny system, który będzie nazywa się iPadOS. Tutaj można o nim więcej poczytać.

jak wygląda xero

Jak Działa Ksero?

Najważniejszym elementem kserokopiarki jest stalowy wałek, zwany bębnem, który jest pokryty specjalną warstwą związków selenu i przewodzi prąd w natężeniu zależącym od stopnia naświetlenia.  Oprócz selenu stosuje się krzem amorficzny, obecnie wypiera on selen. Oba związki mają właściwości fotoelektryczne. W ciemności mają właściwości izolacyjne – nie przewodzą prądu, natomiast światło powoduje, że stają się nośnikami energii elektrycznej. Bęben równomiernie się obraca i tworzy obraz. Następnie elektroda umieszczona w bliskim sąsiedztwie bębna, elektryzuje go.

Naelektryzowana cześć bębna jest naświetlona światłem odbitym z dokumentu. Układ optyczny wytwarza część obrazu kopi na bębnie. W miejscach oświetlonych, substancja pokrywająca bęben przewodzi prąd i w tych miejscach przestaje być naelektryzowany. Na bębnie powstaje fragment kopiowanego dokumentu.

W ten sposób powstają miejsca w których toner za pomocą wywoływaczki umieści tusz, farbę drukarską. W miejscach, gdzie bęben jest naładowany toner jest przyciągany i  zostawia na nim tusz.

Następnie, aby odbić druk na papierze musi być on przesunięty po bębnie. W ten sposób toner zostaje na papierze.

Aby utrwalić toner na papierze, kartka musi przejść przez gorące rolki, które topią toner, natomiast stopiony toner wprasowuje się w papier.

Ksero jest prostym, lecz niezawodnym urządzeniem drukarskim. Dzięki niemu można prowadzić biznes uznawany jako tania drukarnia będąca nawet dochodowym źródłem pieniędzy.

kopiowanie jest legalne

Jak wygląda prawo autorskie w usługach ksero?

Kserowanie zarówno fragmentów jak i całych książek jest w pełni legalne. Wynika to z ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Art.23 1. Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego. (…)
Zakres użytku osobistego obejmuje korzystanie z pojedynczych egzemplarzy utworów przez krąg osób pozostających w związku osobistym, w szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego.
Jeśli chcemy kopiować dla siebie, wystarczy, że utwór został wcześniej rozpowszechniony i możemy go powielić nawet w całości. Jeśli chcemy skopiować i oddać komuś innemu, musi on pozostawać z nami w związku osobistym.
Powyższych przesłanek nie spełniają punkty ksero oferujące gotowe książki, ponieważ ksero kopiuje wtedy w celach komercyjnych.

Na potrzeby szkolnych zajęć

Natomiast kopiowanie książek i ich fragmentów na potrzeby zajęć w szkolnych jest legalne.
Art. 27. Instytucje naukowe i oświatowe mogą, w celach dydaktycznych lub prowadzenia własnych badań, korzystać z rozpowszechnionych utworów w oryginale i w tłumaczeniu oraz sporządzać w tym celu egzemplarze fragmentów rozpowszechnionego utworu.
Powyższy cytat prawny poszerza określenie „użytek osobisty” i „krąg osób pozostający w związku osobistym”, co jest tłumaczone wartością społeczną edukacji i prac naukowych.

Prawo zezwala na kserowanie lub skanowanie całej książki, jest to możliwe także w bibliotece. Jest to możliwe dzięki tzw. dowolnemu użytkowi, który nie ogranicza ani ilości stron kopiowanych, ani nie ogranicza typu dokumentacji.
Zgodnie z artykułem 23 par. Ustawy z 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych: „Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego”.
Zgodnie z prawem nie ma ograniczeń co do ilości wykonywanych kopii, a także stron. Zakazane jest jednak udostępnianie treści na stronach internetowych, bądź rozpowszechnianie w celach zarobkowych.

Kilka słów na temat sitodruku

Technika sitodruku wywodzi się już z czasów starożytnych. Metoda to miała swój początek w Japonii w XII wieku. Została wynaleziona przez człowieka, który wykorzystywał ją do celów ozdobnych, np na kimonach. Kluczowym urządzeniem jest tutaj sito, w którym część oczek jest zasklepiona. Natomiast wolne oczka tworzą matrycę. Podczas drukowania, farba rozprowadzana jest na powierzchni siatki za pomocą rakla. Przeciska się ona przez wolne oczka bezpośrednio na znakowany artykuł reklamowy. W ten sposób powstaje efektowny nadruk.

Sitodruk wykorzystuje się zarówno w druku, na materiałach takich jak papier, folia, tektura czy płyty z wykonane z tworzywa sztucznego oraz na metalu. Często wykorzystywany jest też w grafice użytkowej czy artystycznej lub do tworzenia nadruków na koszulki.  Technologię sitodrukową używa się także w mikroelektronice w wyrobie układów scalonych. Cieszy się ona dużum powodzeniem ze względu na szerokie zastosowanie, trwałość oraz niską cenę. Dużo szkół posiada w ofercie specjalny program poświęcony specjalizacji w tej dziedzinie.

Sitodruk przeżywał w Polsce szczyt popularności w latach 90’ XX wieku, a obecnie wraca do łask środowisk artystycznych ze względu na swoją oryginalność. W Polsce funkcjonuje Polskie Stowarzyszenie Sitodruku i Druku cyfrowego w Krakowie, które należy do prestiżowej organizacji pozarządowej FESPA – Federacja Europejskich Związków Sitodrukarzy. Celem stowarzyszenia jest poszerzanie wiedzy w zakresie sitodruku i zachęcanie do aktywnego korzystania z tej metody.